יום חמישי, 5 בינואר 2017

אי נוחות

אי נוחות

אני רוצה לדבר על אי נוחות. מאד לא נוח לשהות באי נוחות. ישנם הרבה סוגים של אי נוחות. יש אי נוחות פיזית. מכנסיים לוחצות ונעליים מתאימות מככבות באזור הזה, גם רעב וחוסר שינה. יש אי נוחות מוסרית בחיי היום יום שלנו. למשל, החלטנו לטובת העניין להסתיר מידע ממישהו. כל פעם שנפגוש אותו נרגיש אי נעימות ותחושה שאנחנו עושים משהו לא בסדר, למרות שיש לנו סיבות טובות להסתרה. זה טבען של דילמות, שכל פעם שנתפוס בהן צד נבין שאנחנו מוותרים על צד אחר, חשוב אף הוא. יש גם אי נוחות מקצועית. אנחנו מוצאים עצמנו לעתים נגררים כמעט מבלי מישים למחוזות שלא התכוונו אליהם, חורגים מהגבולות המקצועיים שהצבנו לעצמנו.
אי נוחות


ויש גם אי נוחות קשה ומציקה, שהייתי קוראת לה אי נוחות נפשית – רוחנית, שנובעת מכך שאנחנו מרגישים שאנחנו לא לגמרי אותנטיים, שבמעשינו התרחקנו ממי שנועדנו להיות. ההרגשה היא של זיוף. ניתוח שכלתני של הסיטואציה לא היה מגלה כלום. היינו מוסריים, מתורבתים, נעימים, קשובים, אבל  - לא היינו אמיתיים. פטרנו את תחושת הלב בלא כלום. אילו היו מציבים מולנו באותו הרגע מראה, היינו מתחמקים מלהתבונן בבבואתנו.


אז נכון שאי נוחות היא תחושה מאד לא נעימה, אבל לפעמים אי נוחות היא מרכיב חיוני לקראת חזרה שלנו לאותנטיות והיא מרכיב פעיל בשמירת החיוניות הנפשית הבסיסית שלנו כבני אדם. כמו סימפטומים קליניים כך גם אי נוחות היא תמרור אזהרה או לכל המצער מראה מקום, שמראה לנו היכן אנחנו נמצאים ובין מה למה נעה תודעתנו.


ומה יונג היה אומר על זה?
"לפי דעתי, אין שחרור בכל מחיר. אינני יכול להשתחרר ממשהו שאיני בעליו, שלא עשיתי או חוויתי אותו. שחרור אמיתי אפשרי לגבי רק אחרי שעשיתי את כל אשר יכולתי, רק אחרי שהתמסרתי כולי לדבר ולקחתי בו חלק עד תום. כל ניתוק ממשהו מרחיק אותי מן החלק התואם לו בתוכי. באופן טבעי תיתכנה סיבות טובות לא להשקיע את עצמי בחוויה נתונה. אך אז אני נאלץ להודות באי יכולתי וחש כאילו זנחתי משהו בעל חשיבות רבה. בדרך זו אני מתקן את הפגם של אי עשייה בידיעה ברורה של מגבלות יכולתי.
אדם שלא חצה את תופת תשוקותיו, לעולם לא יתגבר עליהן. הן תתגוררנה בשכנותו, ובמועד כלשהו תפרוץ הלהבה ותשרוף את ביתו שלו. כל עת שאנו נכנעים, נוטשים מאחור ושוכחים יותר מדי, מתעוררת הסכנה שהדברים אשר זנחנו ישובו בכוחות מוגברים." Carl Jung

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה